Το Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2008, στην Αθήνα, στην αίθουσα Galaxy του Ξενοδοχείου Athens Hilton, πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία το 2ο Πανελλήνιο Μαθητικό Συνέδριο “Καθαρές, ζωντανές, προστατευμένες ελληνικές ακτές”, που διοργάνωσε η Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης (ΕΕΠΦ).

Αντικείμενο είχε την παράκτια ζώνη. Μια ζώνη γεμάτη ζωή, που χωρίζει αλλά και ενώνει τη στεριά με τη θάλασσα και πρέπει να είναι καθαρή, ζωντανή. Στόχος του Συνεδρίου ήταν να κατανοήσουν οι μαθητές τη βιοποικιλότητα και την αξία αυτής της ζώνης. Να διερευνήσουν και να καταγράψουν αιτίες που καταστρέφουν τη φυσική ζωή στις ελληνικές ακτές. Να προσπαθήσουν να μειώσουν τα απορρίμματα. Να συζητήσουν, να προβληματιστούν, να ευαισθητοποιήσουν την τοπική κοινωνία και να προτείνουν τρόπους για την προστασία της παράκτιας ζωής.

Οι θεματικές ενότητες ήταν:

Το Συνέδριο είχε τεθεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Πραγματοποιήθηκε, στο πλαίσιο του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Φύση χωρίς Σκουπίδια» της ΕΕΠΦ, το οποίο συντονίζει η ΕΕΠΦ σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Ρεθύμνης. Χορηγός του 2ου Μαθητικού Συνεδρίου, όπως και του 1ου («Τα σκουπίδια αν μειώσουμε τη φύση θα γλιτώσουμε», Αθήνα, 2006), ήταν η ALPHA BANK.

Έδωσε την ευκαιρία σε μαθητές από όλη την Ελλάδα, αλλά και από την Κύπρο, να συναντηθούν, να ανταλλάξουν εμπειρίες και ιδέες, με στόχο ένα καθαρό περιβάλλον. Μίλησαν αλλά και άκουσαν άλλους μαθητές. Τους δόθηκε η δυνατότητα να πάρουν μέρος σε εργαστήρια, και να μεταφέρουν στη συνέχεια στα σχολεία τους, στους φίλους τους, στις οικογένειές τους, αυτά που έζησαν.

Στις εργασίες του Συνεδρίου, συμμετείχαν 130 μαθητές και μαθήτριες από 35 σχολεία όλων των βαθμίδων (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια) και 50 συνοδοί εκπαιδευτικοί. Συμμετείχε επίσης και ένα σχολείο από την Κύπρο.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες ηγήθηκαν του Συνεδρίου. Εκτός από τα δρώμενα, παρουσίασαν οι ίδιοι και τις εργασίες τους. Τρία Προεδρεία αποτελούμενα επίσης από μαθητές και μαθήτριες, συντόνισαν το Συνέδριο.

Παρουσιάστηκαν 15 προφορικές (δρώμενα, παρουσιάσεις εργασιών, κ.α.) ανακοινώσεις και 11 αναρτημένες (αφίσες, posters).

Σχολεία με προφορική παρουσίαση ή δρώμενο:

1. 1ο Νηπιαγωγείο Μελισσίων, Αττική – «Το Ονειρόδεντρο»
2. 7ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, Αττική – «Ο Σωτήρης και η Δασοθαλασσένια»
3. Γυμνάσιο Άστρους, Αρκαδία – «Οικοσύστημα περιοχής Πάρνωνα – Λίμνης Μουστού»
4. Δημοτικό Σχολείο Άργους Καλύμνου, Δωδεκάνησα – «Προστατεύοντας τις ακτές»
5. Ιδιωτικό Δημοτικό Σχολείο «Θεμιστοκλής», Αττική – «Ένα λιμανάκι ξεχασμένο εκεί…σε μια ιστορική γωνιά του Πειραιά»
6. 1ο Δημοτικό Σχολείο Ζακύνθου, Ζάκυνθος – «Μαραθωνήσι SOS»
7. Σχολή Χατζήβεη, Αττική – «Έλα να παίξουμε μ’ όσα οι άλλοι πετούν»
8. Δημοτικά Σχολεία Κυθήρων, Αττική – «Εμείς οι πολίτες του αύριο ζητάμε από εσάς τους μεγάλους»
9. Γυμνάσιο Ραφήνας, Αττική – «Τα χρωματιστά λιμανάκια της Ραφήνας: «Μπλε, Κόκκινο, Πράσινο»
10. Εκπαιδευτήρια Μαντουλίδη, Θεσσαλονίκη – «Ακτές, οι καθρέφτες της ρύπανσης»
11. Αρσάκειο Λύκειο Πατρών, Αχαΐα – «Ο κύκλος των χαμένων υλικών»
12. Γυμνάσιο Ιππείου, Λέσβος – «Είναι για τα σκουπίδια;»
13. Γυμνάσιο Γαλατά Τροιζήνας, Αττική – «Σχολικές Δράσεις για το Περιβάλλον»
14. Δημοτικό Σχολείο Παρεκκλησιάς Λεμεσού, Κύπρος – «Υιοθεσία Πλοίου»
15. 2ο Γενικό Λύκειο Ρεθύμνου, Ρέθυμνο – «Μαγικό Ταξίδι σ ‘ένα κόσμο διαφορετικό»

Σχολεία με αναρτημένη ανακοίνωση (αφίσα):
1. 14ο Νηπιαγωγείο και 14ο Δημοτικό Σχολείο Νίκαιας
2. Εκπαιδευτήρια Μαντουλίδη
3. 2/Θ Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Στρυμονικού και 7/Θ Δημοτικό Σχολείο Στρυμονικού
4. Ελληνικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης
5. Γυμνάσιο Μαραθώνα
6. Μουσικό Σχολείο Καβάλας
7. Γυμνάσιο Παραλίας Τυρού
8. 4ο Γυμνάσιο Πετρούπολης
9. 142ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών
10. Ελληνογαλλική Σχολή Ουρσουλίνων
11. Γυμνάσιο Ραφήνας

Κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου οι μαθητές συμμετείχαν επίσης σε 5 βιωματικά Εργαστήρια (Working groups): Παραμύθι, Παιχνίδι Ρόλων, Θαλασσινά Μόμπιλε, Τροφικές σχέσεις στο μικρόκοσμο και μακρόκοσμο, Μουσικό Εργαστήρι. Οι ομάδες, μετά από 1,5 ώρα δουλειάς, παρουσίασαν με μορφή δρώμενου τα αποτελέσματά τους και έδωσαν 5 αντίστοιχα ψηφίσματα, με τα οποία ολοκληρώθηκε και έκλεισε το Συνέδριο.

Τα ψηφίσματα των εργαστηρίων ήταν:
Παραμύθι:Οι χελώνες χρειάζονται καθαρές, προστατευμένες παραλίες για να μπορούν να φέρουν τα μικρά τους στη ζωή.

Παιχνίδι ρόλων:Εμείς οι πολίτες του αύριο ζητάμε από εσάς τους μεγάλους:
• Σοβαρευτείτε! Η κατάσταση είναι κρίσιμη
• Το περιβάλλον κινδυνεύει
• Πρέπει να σώσουμε τους ζωικούς και φυτικούς οργανισμούς
• Το περιβάλλον ανήκει στις επόμενες γενεές γι αυτό πρέπει να το προστατέψετε

Θαλασσινά μόμπιλε:
• Η γνώση είναι δύναμη
• Η πράξη κάνει τις ακτές καθαρές
• Η ελπίδα δίνει το όνειρο

Τροφικές σχέσεις στο μικρόκοσμο και μακρόκοσμο: Ψηφίστε φυτοπλαγκτόν για ένα καλύτερο αύριο…. Ας τα θαλασ….σώσουμε!!!

Μουσικό εργαστήρι: Να σώσουμε τη θάλασσα.
Πάρε το παλιό σου το ποδήλατο
κι έλα να με βρεις στην παραλία.
Κάνοντας μαζί μου έναν περίπατο
θα σε πιάσει μια μελαγχολία.

Μόλις προλαβαίνουμε να φτάσουμε
στης πόλης την ακρογιαλιά.
Πολλή δουλειά μας περιμένει,
κι αν εσύ πιστέψεις, θα προφτάσουμε
να σώσουμε τη θάλασσά μας
που είναι τόσο πληγωμένη.

Στην προβλήτα οι γλάροι γύρω μας πετούν.
Άκου το βαθύ παράπονό τους.
Πίσω τον γαλάζιο κόσμο τους ζητούν
μεσ στο μολυσμένο πια, ουρανό τους.

Τα ποδήλατα θα παρατήσουμε
δίπλα στις ψαρόβαρκες, στο μώλο.
Μα την παραλία δε θ΄ αφήσουμε
έρμαιο στης ρύπανσης το δόλο.

Το Συνέδριο μας γέμισε όλους χαρά, ικανοποίηση, ελπίδα. Τυχεροί οι μαθητές που έχουν καλούς δασκάλους, που προσφέρουν από το υστέρημα του χρόνου τους και τους διδάσκουν το σεβασμό στο περιβάλλον και το δικαίωμα να διεκδικούν ένα καλύτερο κόσμο.

Όμως και εμείς στην Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης είμαστε τυχεροί. Επειδή συνεργαζόμαστε με τέτοιους δασκάλους. Επειδή έχουμε την ευκαιρία, να γνωρίζουμε τέτοιους δασκάλους και τέτοιους μαθητές. Τους ευχαριστούμε για τη συμμετοχή τους.

Ευχαριστούμε τον Υφυπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Α. Λυκουρέντζο για τη συγχαρητήρια επιστολή του, τον Αντιδήμαρχο Καθαριότητας και Περιβάλλοντος του Δήμου Αθηναίων Γ. Δημόπουλο, το Γενικό Διευθυντή του Γραφείου Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Ελλάδας Γ. Κασιμάτη, τις εκπροσώπους του ΥΠΕΠΘ Μ. Κούβελου και Μ. Καμηλάκη, που μίλησαν στο Συνέδριο, τις Σ. Σπυροπούλου, Α. Λαδά και Α. Κοσκολού από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, καθώς και τους Ε. Πατακάκη, Ε. Μαρσέλλου, και λοιπούς εκπροσώπους από το Τμήμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της ALPHA BANK, για την παρουσία τους και την στήριξή τους στο Συνέδριο.

Ευχαριστούμε
το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, το οποίο έθεσε υπό την αιγίδα του το Συνέδριο,
τους εθελοντές και όσους συμμετείχαν στην οργανωτική, στην επιστημονική επιτροπή και στην ομάδα των εμψυχωτών,
καθώς και την ALPHA BANK, χάρη στη χορηγία της οποίας, η ιδέα ενός θεσμού Πανελλήνιου Μαθητικού Συνεδρίου με αντικείμενο το καθαρό, υγιές, περιβάλλον, και με συνέδρους σημερινούς μαθητές – αυριανούς υπεύθυνους πολίτες, έγινε πραγματικότητα.

Οργανωτική Επιτροπή του Συνεδρίου:
Πρόεδρος: Μαρία Ρουσσομουστακάκη
Μέλη: Σταυρούλα Αλεξανδροπούλου, Σοφία Καινούργιου, Μαρία Κούβελου, Μαρία-Ιωάννα Κουτσουδάκη, Παντελής Μάναλης, Αλέξια Νικηφοράκη, Διονυσία Παπαδοπούλου, Κερασία Πετρογιάννη, Σταμάτης Σκαμπαρδώνης, Νίκος Στεφανόπουλος, Παναγιώτα Τσελεκτσίδου, Γεωργία Φέρμελη, Κλεοπάτρα Χατζηκώστα

Επιστημονική Επιτροπή του Συνεδρίου:
Μαρία Δημοπούλου, Σοφία Θεοδωρίδου, Σοφία Περδικάρη, Μαρία Ρουσσομουστακάκη, Κωνσταντίνα Σκαναβή, Δήμητρα Σπυροπούλου, Παναγιώτης Στασινάκης, Αγγελική Τρικαλίτη, Γεωργία Φέρμελη, Μαριάννα Χατζημιχαήλ

Εμψυχωτές:
Πελαγία Ζερδεβά, Σοφία Καινούργιου, Εύη Ντινοπούλου, Σοφία Πλατανιστιώτη, Σταμάτης Σκαμπαρδώνης, Ελένη Σούμα, Παναγιώτης Στασινάκης, Μαριάννα Χατζημιχαήλ